Ibland behöver vi stänga ner datorn för en omstart, på samma sätt skulle vår hjärna vara i behov av en omstart emellanåt. En övertänkt hjärna tänker inte så bra och ofta lurar vi oss själva när vi försöker  tänka oss ur en redan övertänkt hjärna. Ändå är det så de flesta av oss gör när man är stressad och har tusen bollar i luften, vi försöker tänka ännu mer!

Det hjärnan egentligen behöver är  återhämtning och tid för kravlöst varande, men att ge sig själv det när hjärnan är på väg att koka över i måsten och borden blir som ett hån mot sig själv.

Ny Forskning visar på, att när vi fokuserar och vänder vår uppmärksamhet inåt aktiveras gynnsamma hormoner i vår kropp. Hjärnaktivitet hamnar i neutralläge och får möjlighet till vila och återhämtning. Oavsett vad din stressade hjärna än säger så går det att få in små micropauser här och där. Om det inte finns någon plats att kunna vara ostörd på arbetsplatsen eller i hemmet, ta 5 min på toaletten, blunda och andas eller ta en liten promenad på lunchen eller fikarasten.

Med en övertänkt hjärna blir vi mestadels är mentala, dvs vi använder oss enbart av intellektet vilket gör att vi har lätt för att gå igång och triggas av vår omgivning och människor. Vi fastnar lättare i försvar och vill inte kännas vid våra egna tillkortakommanden eller svagheter. Till slut blir vi olyckliga och projicerande och förlorar kontakten med hjärtat.

Att släppa taget om alla tankar i hjärnan när vi är som mest stressade är inte lätt, men faktum är att det vi behöver förstå landar i oss när vi gör just så. Vårt trattseende minskar och balansen infinner sig  successivt igen.  Att ha tillit till den här processen är av stor vikt men kan samtidigt vara en utmaning när man är fast i kontroll.

När vi har varit alltför mentala en längre tid kommer en inre tomhet krypande, då har vi hamnat i klorna på vårt belönings-system som gör allt i sin makt för att göra det så bekvämt och ytligt för oss som möjligt och som bara skapar ännu mer tomhet.

Inom oss har vi alla en längtan efter meningsfullhet och syfte, tid för oss själva och kravlöst varande. Balans mellan hjärna och hjärta infinner sig när balans mellan görande och varande prioriteras i ditt liv. Det har aldrig tidigare varit så bortprioriterat hos människan som nu, men viktigare än någonsin. I en värld där görandet och själva upplevelsen är övervärderad och det kravlösa varandet ger oss skuld och får oss att känna oss lata.

När vi får kontakt med hjärtat då vet vi, här finns inga tvivel, hjärtat vet vad som är bäst för oss.

Det inre lyssnandet är bron över till hjärtat. Om vi tror att det är bara att packa vår väska och fly från oss själva, kommer vi förr eller senare att få en rejäl överraskning. Det vi söker finns inte där ute, varken vilan eller ron i själen, det som är väsentligt finns inom oss. Det fina är att om vi börjar besöka den  platsen regelbundet, blir vi trygga  i vår egen sanning och vi ger dessutom vår hjärna bästa möjliga plats för vila och återhämtning.

Om du upplever att det är svårt att träna mindfulness i vardagen, är jag förutom KBT/ACT – coach också utbildad mindfulness-coach och kan hjälpa dig att komma igång med enkla knep och vardags-tips.

Den här stunden fångade jag igår kväll, att titta på en solnedgång gör oss lugna, det är svårt att samtidigt tänka på någonting annat, närvaron blir i stunden så självklar.

 

 

Leave a Reply